Zakenvrouwen Uitgelicht

Categorieën

Irma van Eeken - De Windroos

VROUWEN IN BUSINESS

Interviews met onze zakenvrouwen. Deze maand: Irma van Eeken

In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen actief. Ieder met een eigen bijzonder verhaal over het ondernemerschap. In onze serie 'Vrouwen in Business' vragen wij elke maand één van onze leden naar haar visie en doel als ondernemer en hoe onze powervrouwen hun onderneming leiden en omgaan met steeds weer veranderende situaties. Van tegenslagen en veranderende (markt)omstandigheden tot uitzonderlijke beslissingsmomenten en successen.


Wie ben je en wat is jouw onderneming?

Ik ben Irma van Eeken en al bijna 30 werkzaam in het onderwijs, met hart voor kinderen, hun ouders en teamleden. Als klein meisje liep ik regelmatig binnen op de school waar mijn vader werkzaam was. Er werd dan ook vaak aan mij gevraagd of ik later juf wilde worden. Deze vraag verveelde nogal en ik zei altijd hardgrondig: Nee! Maar ja, dan rond je de HAVO af en wat wil je dan gaan studeren? Het werken met kinderen kriebelde en ik besloot toch het onderwijs in te gaan en te beginnen op de PABO. Dat lag me echt: veel creativiteit en vooral ruimte om je eigen lessen te bedenken en ontwerpen. Ik begon als ‘jonkie’ in het onderwijs en ben er nooit meer weg gegaan.

Waarom ben jij directrice van een basisschool geworden?

Nadat ik heel wat jaren voor de klas had gestaan, en ook verantwoordelijk was voor leerlingenzorg en onderwijskwaliteit (intern begeleider) kwam er een moment waarop ik dacht: Hoe kan ik me verder nog ontwikkelen binnen het onderwijs? Ik dacht niet direct aan directeurschap want financiën en personeelsbeleid dat was toch niets voor mij. Ik besloot de opleiding toekomstgericht schoolleider te gaan doen, om te ontdekken welke gebieden van het directeurschap mij wel en niet lagen. En van zo’n opleiding wordt je altijd weer wijzer, dacht ik ook nog. Tijdens de opleiding ontstond binnen onze stichting de mogelijkheid om als schoolleider aan de slag te gaan. Sluit mooi aan bij mijn opleiding dacht ik bij mezelf, en onder de vleugels van een ervaren directeur groeien leek me wel zo veilig. Dat groeien ging snel, zeker in coronatijd (na drie maanden locatie-directeurschap moesten we de deuren van de school onverwacht sluiten en thuisonderwijs opstarten). Nu ben ik al ruim twee jaar volledig directeur op een Daltonschool.

' Onderwijs is van oudsher vaak een wereldje waarin niet zo buiten de schooldeuren wordt gekeken. Dat doe ik wel: ik zoek verbinding met de omgeving om de school heen. '

En waarom specifiek een Daltonschool?

Ik ben ervan overtuigd dat de kinderen van nu een zekere autonomie nodig hebben om zich te ontwikkelen. Wij geven ze eigenaarschap en verantwoordelijkheid (die past bij hun leeftijd). Kinderen krijgen de ruimte te ontdekken wie ze zijn, waar ze goed in zijn en waar ze zich nog kunnen ontwikkelen. Dit doen ze samen met anderen, kinderen uit de groep of binnen onze school. Wij praten niet over kinderen (denk aan de vroegere rapportgespreksavonden waarbij je ouders en je leerkracht over jouw ontwikkeling spraken), maar met kinderen: ze zijn volwaardig gesprekspartner en kunnen zeker als ze wat ouder zijn, goed aangeven wat ze nodig hebben. Met deze vaardigheden kunnen de kinderen  met zelfvertrouwen de wereld tegemoet gaan.

Je hebt geen eigen onderneming, maar ik denk dat je jezelf wel als ondernemer kan betitelen. Waar zie jij de raakvlakken tussen het ondernemerschap en het onderwijs?

Ik vind dat ik als schoolleider veel kan leren van ondernemerschap. Onderwijs is van oudsher vaak een wereldje waarin niet zo buiten de schooldeuren wordt gekeken. Dat doe ik wel: verbinding met de omgeving om de school heen. Denk daarbij aan de buurt, sportverenigingen en ook het bedrijfsleven. Wat is het leuk als kinderen op bezoek kunnen bij een bedrijf, of iemand van een bedrijf iets komt vertellen op school. Dan gaan kinderen verbanden leggen naar de lesstof, en krijgen ze wellicht idee wat ze later willen gaan doen.

Binnen het onderwijs doen we het vaak al heel lang op dezelfde manier. Het kan ook anders, denk bv aan Social Media en AI. Hoe kunnen we deze middelen beter inzetten om bijvoorbeeld te laten zien wie wij zijn, en waar wij voor staan? Marketing is een belangrijk onderwerp op scholen, net als bij veel bedrijven.

Ook op personeelsgebied zie ik raakvlakken. Jongeren willen tegenwoordig een meer flexibele baan dan vijf dagen van acht tot vijf werken. Dat kunnen ook wij bieden binnen het onderwijs, maar dat vraagt zeker iets van je organisatie en begrip van de collega’s.

En zie jij dit ook als je kijkt naar de uitdagingen?

Er zijn op dit moment in het onderwijs veel uitdagingen in het vinden van personeel. Er zijn te weinig leerkrachten, om alle vacatures in te vullen. Ook hier is het belangrijk te kijken naar nieuwe, toekomstbestendige oplossingen. Zij-instromers opleiden en doorgroei van leerkrachtondersteuners/ onderwijsassistenten, inzet van talenten (vakdocenten) en verbinding met kinderopvang bieden mogelijkheden het onderwijs anders te organiseren.

Wat vind jij belangrijk om aan de kinderen en je team mee te geven?

Het is voor kinderen belangrijk dat ze leren en ontwikkelen op een plek waar ze zich veilig en vertrouwd voelen. Vanuit die basis kun je kinderen uitdagen om iets nieuws te ontdekken en te leren. Dat geldt ook voor collega’s: je mag en kunt je in het onderwijs blijven ontwikkelen. School is een plek om plezier te hebben en te leren met en van elkaar. Ontdek je talenten en zet deze in.

' Het willen en durven kijken buiten de deur van de school heeft mij al veel gebracht. Ik kan zo een school weer een stukje verder helpen in ontwikkeling door met een frisse blik naar de school te kijken en neem ook weer nieuwe ideeën mee terug naar onze eigen school.'

Hoe onderscheidt jouw aanpak zich van collega’s in het onderwijs?

Het willen en durven kijken buiten de deur van de school heeft mij al veel gebracht. Ik maak graag een afspraak om bij anderen te gaan kijken, op school maar ook bij bedrijven. Als lid van de Nederlandse Daltonvereniging mag ik sinds kort ook scholen visiteren vanuit een waarderende kijk. Ik kan zo een school weer een stukje verder helpen in ontwikkeling door met een frisse blik naar de school te kijken en neem ook weer nieuwe ideeën mee terug naar onze eigen school. Het neerzetten van een concept (Dalton) heeft geholpen vanuit een heldere visie onze school verder te ontwikkelen, en fungeert als een boom met takken. Elke nieuwe tak heeft verbinding met de stevige basis en brengt frisse, nieuwe ideeën met zich mee. Wij noemen dat in onze school ‘proeftuintjes’, experimenteren met iets nieuws en ontdekken of dit bij ons past.

Is er in jouw onderneming weleens een conflictsituatie of tegenslag geweest die jij op bijzondere wijze hebt overwonnen?

Corona was natuurlijk een flinke tegenslag: scholen waren nog nooit langere tijd gesloten. Ik was vooral trots op diverse ‘proeftuintjes’ van de collega’s, in korte tijd ontstonden er mooie oplossingen waar we eerder nooit aan gedacht hadden. Daarnaast zagen we ook hoe zwaar het voor ouders was: thuis werken en thuis onderwijs combineren. En al ben ik blij dat deze tijd achter ons ligt, het heeft wel voor opschudding en vernieuwing in het onderwijs gezorgd!

Waar ben je het meest trots op?

Op heel veel zaken, maar ik wil het vergroenen van ons schoolplein hier wel noemen. Bij ons op school mogen kinderen lekker vies worden tijdens het buiten spelen, en kunnen ze hun grenzen verleggen. Ze hebben zand en water (en kliederen in de modder) tot hun beschikking en we zien door al het groen de biodiversiteit toenemen. Kinderen gaan op zoek naar allerlei beestjes, herkennen verschillende soorten vogels en zijn verantwoordelijk voor groente en fruit in onze moestuin. Nu ik dit stukje schrijf op mijn school,  hoor ik de kippen in de ren tokken: er wordt vast een ei gelegd. Hoe fijn is het als kind om rond de school deze mogelijkheden te hebben!

Wil je nog iets anders vertellen over jouw school of jezelf als zakenvrouw?

Ik ben blij deel uit te maken van een fijne club zakenvrouwen. Ik doe veel contacten op, leer van anderen en dit biedt mij de mogelijkheid te kijken buiten de deur van de school, in de directe omgeving. Daarnaast zijn de bijeenkomsten niet alleen leerzaam, maar ook erg gezellig.


Irma van Eeken

De Windroos

Adres: Proostdijstraat 39 - 3641CR Mijdrecht

Email: directie.windroos@vechtstreekenvenen.nl

Website: www.dewindroosmijdrecht.nl

Irma van Eeken - De Windroos


Frederike Feddema - Assuline
16sep

Frederike Feddema - Assuline

VROUWEN IN BUSINESS Interviews met onze zakenvrouwen. Deze maand: Frederike Feddema In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen...

Suzanne Hoffmans - BSH Bouw
21jun

Suzanne Hoffmans - BSH Bouw

VROUWEN IN BUSINESS Interviews met onze zakenvrouwen. Deze week: Suzanne Hoffmans In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen