Saskia Smit - ArtVenture
VROUWEN IN BUSINESS
Interviews met onze zakenvrouwen. Deze maand: Saskia Smit
In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen actief. Ieder met een eigen bijzonder verhaal over het ondernemerschap. In onze serie 'Vrouwen in Business' vragen wij elke maand één van onze leden naar haar visie en doel als ondernemer en hoe onze powervrouwen hun onderneming leiden en omgaan met steeds weer veranderende situaties. Van tegenslagen en veranderende (markt)omstandigheden tot uitzonderlijke beslissingsmomenten en successen.
Wie ben je en wat is jouw onderneming?
Ik ben Saskia Smit, en samen met mijn partner eigenaar van ArtVenture. ArtVenture is een marketing- en communicatiebureau dat zich in de loop der tijd steeds meer is gaan richten op digitale media. Wij wonen in Mijdrecht en ArtVenture is gevestigd in Amsterdam.
ArtVenture bestaat al 35 jaar; wanneer en hoe ben jij hierbij betrokken geraakt?
In 2001 ben ik bij ArtVenture in dienst getreden, na 13 jaar bij Hewlett-Packard op de marketingafdeling te hebben gewerkt. Ik ben als het ware ‘aan de andere kant van de tafel’ gaan zitten. In plaats van een bureau in te huren, werd ik nu onderdeel van het bureau dat destijds vooral voor ICT bedrijven werkte. Ik ben klantverantwoordelijk en destijds groeide ArtVenture van een vooral creatief bureau naar een full-service onderneming die eindverantwoordelijk is voor het gehele communicatieproject.
'We verdiepen ons uitgebreid in de klanten waar wij voor werken.
Zo kunnen wij ze inhoudelijk ondersteunen met communicatie die de juiste snaar raakt bij hun doelgroep.'
Wat is jullie doelgroep?
Wij zijn een business-to-business bureau; onze doelgroep zijn dus bedrijven. En zoals je misschien al verwacht zijn dit voor mij veel ICT-bedrijven, aangezien ik die ‘taal’ goed spreek (HPE, NetApp, Salesforce). Maar we hebben ook heel andere klanten hoor, zoals een leverancier van daktenten, een makelaar voor grote jachten, een vastgoedadviseur, etc.
Hoe onderscheidt jullie aanpak zich t.o.v. andere concollega’s?
We verdiepen ons uitgebreid in de klanten waar wij voor werken, zodat we ze inhoudelijk kunnen ondersteunen met communicatie die de juiste snaar raakt bij hun doelgroep. Ik vind het leuk om dat onderscheidende element van een klant boven water te krijgen. Daarvoor moet je blijven doorvragen. Pas dan kun je m.i. een marketing- of communicatietraject voor ze opzetten waar ze echt wat aan hebben. Je kan dan vragen beantwoorden als: wat is de juiste toon van mijn boodschap, hoe communiceer je die boodschap duidelijk op bijv. een verpakking en hoe combineer je optimaal online- en offlinemedia? Daarnaast kunnen we je helpen met alle onderdelen van het traject; van een visitekaartje, tot een nieuwe huisstijl en van een marketingstrategie tot een SEO-geoptimaliseerde website.
Waar ben je het meest trots op?
We bestaan al ruim 30 jaar en ik ben er trots op dat we de zware tijd 15 jaar geleden en de Corona-tijd goed hebben overleefd! Wij hebben op tijd de omslag gemaakt van vooral gedrukte media en magazines naar online media. We liepen voorop in het helpen van onze klanten met het bouwen van goede websites. We creëerden online campagnes, soms gecombineerd met social media, een bannercampagne en/of een marketingemail. Dingen die nu allemaal dagelijkste kost zijn, maar 15 jaar geleden zeker niet! Concullega’s die die omslag niet snel genoeg maakten hebben het helaas niet overleefd.
Ook tijdens Corona hebben we onze werkzaamheden (en de kennis bij onze collega’s) zo kunnen aanpassen dat we onze klanten met alle nieuwe wensen en eisen van die tijd - ineens was online de enige communicatiemogelijkheid en waren webinars en live streams enorm belangrijk - konden blijven ondersteunen.
Wil je nog iets anders vertellen over jouw bedrijf of jezelf als zakenvrouw?
In de 23 jaar dat ik nu bij ArtVenture werk, ben ik gegroeid van een voormalig werknemer naar een ondernemer. Met mijn werkzaamheden ben ik me steeds meer gaan richten op het schrijven en redigeren van teksten, voor websites, blogs, campagnes etc. Ook hier kan je weer de vraag stellen: wat zijn goede teksten? Wat is de toon van de klant, wat is relevant voor zijn doelgroep en voor welk medium schrijf je? Dat alles bepaalt je schrijfwijze, maar tegenwoordig net zo belangrijk is de manier waarop je gevonden wilt worden door zoekmachines (SEO). Ik vind het leuk deze puzzel elke keer weer te leggen, met als resultaat voor je klant traffic naar een goede website en omzet š. Het vakgebied van marketing en communicatie is zo dynamisch - denk alleen al aan de inzet van Artificial Intelligence - klanten verwachten steeds meer gepersonaliseerde communicatie van een bedrijf en dat met zoveel verschillende media…. Het is elke keer weer anders!
Saskia Smit
ArtVenture
Adres: Olympisch Stadion Amsterdam
Telefoonnr: 06-41194056
Email: saskia-smit@artventure.net
Website: www.artventure.net
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen