Zakenvrouwen Uitgelicht

Categorieën

Petra Hoogkamp - Reisbureau The Travel Club Mijdrecht

VROUWEN IN BUSINESS

Interviews met onze zakenvrouwen. Deze maand: Petra Hoogkamp.

In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen actief. Ieder met een eigen bijzonder verhaal over het ondernemerschap. In onze serie 'Vrouwen in Business' vragen wij elke maand één van onze leden naar haar visie en doel als ondernemer en hoe onze powervrouwen hun onderneming leiden en omgaan met steeds weer veranderende situaties. Van tegenslagen en veranderende (markt)omstandigheden tot uitzonderlijke beslissingsmomenten en successen.


Wie ben je en wat is jouw onderneming?

Ik ben Petra Hoogkamp. Na meer dan 20 jaar in de hypotheekbranche te hebben gewerkt, heb ik in 2018 de switch gemaakt naar de reisbranche. En daarvan heb ik nog geen seconde spijt gehad! Ik ben persoonlijk reisadviseur vanuit huis en aangesloten bij de franchise van The Travel Club. Daar zijn inmiddels meer dan 400 ondernemers bij aangesloten, waaronder een aantal “stenen” reisbureaus.

Je hebt je aangesloten bij The Travel Club, waarom?

The Travel Club is de meest vooruitstrevende franchise op dit gebied. Er wordt volop geïnvesteerd in ICT, waardoor we hele mooie tools hebben om veel verschillende reizen samen te stellen. En omdat er zoveel ondernemers/bedrijven zijn aangesloten, kunnen we goede prijzen bedingen bij onze leveranciers. Via The Travel Club ben ik ook aangesloten bij ANVR, SGR en het calamiteitenfonds, dus al mijn klanten gaan veilig en vertrouwd op reis. En daarnaast is het gewoon een leuke club mensen die allemaal een passie voor reizen hebben!

'Ik ben supertrots dat zoveel mensen het mij gunnen om hun reis te verzorgen.'

'Ik ga ook best ver voor mijn klanten en bijt mij soms als een pitbull ergens in vast.'

Wat is je doelgroep?

In de eerste plaats mensen die ontzorgd willen worden. Voor hen regel ik de reis van A tot Z: van het uitzoeken en boeken van de reis tot - als ze dat willen - het regelen van de visa, verzekeringen, stoelen, speciale assistentie, restaurant boekingen, etc. Maar ik check de klanten ook in en breng de reispapieren persoonlijk langs met uitleg en tips. Als klanten een rondreis maken, dan maak ik er een compleet roadbook bij.

Daarnaast merk ik dat veel mensen het na corona prettiger vinden om een persoonlijk aanspreekpunt te hebben in plaats van uren in de wacht te staan bij een grote touroperator. Zij zoeken dan zelf hun reis uit en boeken deze vervolgens via mij. Dan krijgen ze wél die persoonlijke service erbij. Ook heb ik inmiddels veel klanten van de jongere generatie. Zij zien op internet door de bomen het bos niet meer en kloppen dan bij mij aan.

Tenslotten ben ik cruise specialist. Wij zijn zelf gek op cruisen (verrassing…. cruisen is echt niet meer alleen voor oude mensen) en ik merk dat steeds meer mensen een cruise toch wel eens willen proberen. Mijn ervaring is dat er voor iedereen wel een geschikte rederij is. Je moet alleen even weten welke, want daar zit echt een groot verschil in.

Hoe onderscheidt jouw bedrijf/aanpak zich van andere reisbureau’s?

Mijn bedrijf onderscheidt zich doordat ik écht van de persoonlijke aanpak ben en mijn klanten goed ken. Zo ga ik voor de intake bij mijn klanten langs, om hen te leren kennen en exact te weten wat zij willen. Als ze daarna nog vragen hebben, sta ik altijd voor hen klaar. Tijdens hun reis ben ik zelfs 24/7 bereikbaar. Ik heb echt een persoonlijke band met mijn klanten en dat is wat het werk voor mij zo leuk maakt!

Ik ga ook best ver voor mijn klanten en bijt mij soms als een pitbull ergens in vast. Als er iets mis gaat en het via de gewone weg niet lukt, neem ik rustig contact op met de CEO van het bedrijf. En dan gaan er verrassend genoeg nog veel deuren open. Ik heb bij een airline wel eens voor elkaar gekregen dat mijn klanten bij de incheckbalie door de persoonlijk assistent van de CEO werden opgewacht om alles tóch geregeld te krijgen. En als een overstap niet kan worden gehaald omdat een vlucht is omgeboekt, hang ik soms midden in de nacht uren aan de lijn totdat de airline wél met een passende oplossing komt.

Is er in jouw onderneming weleens een conflictsituatie of tegenslag geweest die jij op bijzondere wijze hebt overwonnen?

Ik ben in november 2018 begonnen met mijn bedrijf en had toen nul klanten. Dat was best een sprong in het diepe. In januari en februari 2020 ging het echt lopen: ik had heel veel reizen geboekt staan…. en toen begon corona. Maanden ben ik bezig geweest om de boekingen te annuleren en het geld voor mijn klanten terug te krijgen (wat in alle gevallen ook is gelukt!). Maar dat betekende dat ik geen inkomen had, want wij worden pas betaald als de reis heeft plaatsgevonden. Ik heb toen maanden bij de GGD erbij gewerkt. Dat was best een pittige tijd, maar ik heb er veel van geleerd. En de waardering van mijn klanten voor alles wat ik deed was echt geweldig.

Waar ben je het meest trots op?

Dat ik de sprong in het diepe heb gewaagd om iets heel anders te gaan doen en van mijn passie voor reizen mijn beroep heb gemaakt. Ik heb nu een goedlopend bedrijf waarvoor ik geen reclame meer hoef te maken omdat ik via mond-tot-mond reklame steeds weer nieuwe klanten krijg. Ik ben supertrots dat zoveel mensen het mij gunnen hun reis te verzorgen.

Wil je nog iets anders vertellen over jouw bedrijf of jezelf als zakenvrouw?

Mensen denken nog steeds dat het wel duur zal zijn om via mij een reis te boeken. Maar dat is dus helemaal niet zo! De prijs is hetzelfde als bij een “gewoon” reisbureau, maar je hebt dan wel veel meer keuze omdat ik via The Travel Club werk. Dat komt omdat wij onafhankelijk zijn en met heel veel leveranciers contracten hebben! 

Daarnaast boek ik niet alleen cruises (wat veel mensen denken), maar eigenlijk alle reizen. Van pakketreizen TUI/Corendon, groepsreizen FOX, tot rondreizen overal ter wereld, golfreizen, stedentrips, etc, etc.

En tenslotte nog een laatste tip. Misschien ben jij ook wel iemand die zijn reis graag zelf boekt. Maar als er dan bijvoorbeeld een vlucht wordt geannuleerd of er is een bosbrand, dan moet je alles zelf gaan oplossen. Boek je via mij, dan ga ik dit voor je regelen!


Petra Hoogkamp

Onderneming: The Travel Club Mijdrecht

Telefoonnr: 06-33320203

E-mail: petra.hoogkamp@thetravelclub.nl

Facebook: www.facebook.com/TheTravelClubPetraHoogkamp

Website: www.thetravelclub.nl/reisadviseurs/utrecht/petra-hoogkamp/

Petra Hoogkamp - The Travel Club Mijdrecht


Ivonne Pappot - Fix13; impactvolle educatie en mindful walk
10jun

Ivonne Pappot - Fix13; impactvolle educatie en mindful walk

VROUWEN IN BUSINESS Interviews met onze zakenvrouwen. Deze maand: Ivonne Pappot. In onze vereniging zijn veel ondernemende vrouwen...

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen